31 декември 2005

Добра рамнотежа со „Баланс“

[лекториран]

Веб-сајтот на продукциската куќа „Баланс“ од Скопје користи инвентивен интерфејс, одлично анимиран во „Флеш“. Истовремено, тој може да послужи и како пример за ограничувањата што ги поставува исклучивата употреба на „Флеш“, како и фокусирање на перспективата на нарачателот, а наспроти онаа на публиката.

Почетниот екран е претставен во вид на раце што вртат грамофонска плоча, што е многу соодветно за компанија што промовира диџеи. Арно ама, вртењето на плочата, преку кое се одбира определена секција на веб-сајтот, можеби е разбирливо за диџеи, но не е интуитивно, па посетителите може да имаат проблем при тоа кој прст треба да се кликне за да се постигне саканиот ефект. Транзициите од екран во екран се прекрасно направени. Кога ќе се стигне до дадена секција, посетителот треба премногу да клика за да види кои други секции му се на располагање - нема дадено мени со сите избори, туку се редат една по една, а на крај мора да кликне уште еднаш да ја избере секцијата.

Исклучивата употреба на „Флеш“ оневозможува соодветен пристап од машините за пребарување и длабинско линкување. Ова може да се поправи доколку покрај верзијата во „Флеш“, се направи верзија на веб-сајтот со истите информации, но базирана на текст, односно ХТМЛ без многу графички елементи и без рамки. Секако, голем минус е што барем половина од секциите, меѓу кои и мултимедија, прес, линкови, црно/бело, интервјуа – се „во изработка“.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: средна
Функционалност: средна
Код: Флеш
Дизајн: флешерски
Навигација: променлива
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: има
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 0/10
Јазик: македонски
Адреса: www.balance.com.mk

30 декември 2005

Гонзо-фотоновинарство

[лекториран]

„Гонзо“ пристапот кон фотоновинарството промовира „прогресија преку строга точност и автентичност без потчинување на ограничувањата на стандардните правила за репортажи“. Се одразува преку анотација во гонзо-стил, без многу „јадење бурек“, туку со презентирање на фактите. Анотацијата се темели на одговарање на пет прашања: кој, што, каде, кога, зошто (who, what, where, when, why).

Веб-сајтот има цел да го промовира овој стил преку примери и објавување на манифест со кој се објаснети принципите на движењето, кои се темелат на земање предвид на промените што ги носат дигитализацијата и користењето Интернет наспроти печатените медиуми. Со тотално прилепување од десно, изработката на манифестот намерно ги крши сите правила на употребливост, но со примена на визуелна логика, која му овозможува сепак да биде читлив и ефективен при пренесување на атмосферата на новото.

Терминот гонзо во слична смисла (идиосинкратички субјективно со акцент на непосредно вклучување во акцијата) се користи и во други области на современото човеково творештво, како индустријата за филмови за возрасни, особено оние што се снимаат во Италија и во САД со уметници по потекло од Унгарија.

Употребата на Флеш за приказ на видео на овој веб-сајт овозможува поголема контрола врз изгледот на екранот, но на некои разгледувачи може да доведе до технички проблеми, кои се одразуваат преку „сечкање“ на звукот. Дури и кога би работело перфектно, не би било лошо да се остави можност за симнување на клипот, со назначување на форматот и на големината.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: еднократно
Брзина: средна
Функционалност: добра
Код: Флеш/ХТМЛ
Дизајн: комбиниран
Навигација: минимална
Пребарувач: нема
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 0/10
Јазик: англиски
Адреса: http://www.gonzopj.net

29 декември 2005

589

Во денешниот број на „Време“ не се појавува рубриката „Веб-сајт на денот“.

28 декември 2005

Џебна капела

[лекториран]

„Џебна капела“ е бесплатен софтвер што овозможува поставување црковен олтар на десктопот на персонален компјутер. Достапна е во верзии за оперативните системи „Мајкрософт Виндоуз“ или „МекОС“ на „Епл“.

Верникот (христијанин) може да го уреди олтарот по свој вкус, со избирање и со разместување разновидни елементи што му се на располагање. Меѓу нив има статуи (Исус, Богородица, Господ), икони, слики, крстови, мебел, цвеќиња, свеќи и слично.

Авторот Дарио Гибелини (од Германија) смета дека за луѓето што поминуваат повеќе од осум часа на компјутер, компјутерите стануваат нивен живот. Со неговата апликација се овозможува воведување на духовното во таквиот живот, овозможувајќи им на верниците „простор“ за молитва.

Најинтересно за џебната капела е тоа што може да се стави на УСБ-стик и буквално да се носи во џеб, па да се активира на кој било помодерен компјутер до кој верникот има пристап во моментот. Се препорачува и ставање на симболот на крстот на УСБ-стикот, преку лепење или гравирање.

Веб-сајтот е дизајниран едноставно и информативно. На него, освен основните податоци за програмата, може да се најдат и галерија со олтари и УСБ-стикови дизајнирани од обичните корисници.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: англиски
Адреса: www.pocketchapel.com

27 декември 2005

Излажан ум - оптички илузии

[лекториран]

Веб-сајтот „Мајнд фејк“ (анг. „мајнд“ = ум, „фејк“ = лажно) им е посветен на оптичките илузии, за да ја забави и зачуди публиката. За секоја од нив посетителите можат да даваат оцени и коментари, што не само што ја зголемува интерактивностатуку и овозможува изострена перцепција.

Под оптичка илузија се подразбира „илузија што го мами човечкиот визуелен систем да перцепира нешто што не е присутно, или некоректно да го перцепира она што е присутно“.Тие се појавуваат и во природата, како фатаморганата, но многу од нив настанале како резултат на рационални истражувања во уметноста, математиката и во психологијата.

Илузиите може да бидат физиолошки, кои зависат од замор или од други влијанија на очите, или когнитивни, кои зависат од процесирањето на информациите во мозокот. Кај овој вид мешањето на своевидните „предрасуди“ вградени во начинот на кој перцепираме доведува до збунувања, или до амбивалентни резултати.

Поучни се и илузиите со дисторзија, кога поради одредени фактори е тешко од око да се процени должина или друга димензија.

Конкретните примери за оптички илузии се користат и како едукативно средство, но имаат и многу поширока примена. На пример, докажувањето на несовршеноста на човечката перцепција и сеќавање има огромно влијание на судскиот систем во развиените држави, каде што кредибилитетот на исказот на сведок-очевидец мора да биде поткрепен и со други докази за да се земе здраво за готово.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ/ЦГИ
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 5/10
Јазик: англиски
Адреса: http://www.mindfake.com

26 декември 2005

Вегетаријанска порнографија

[лекториран]


„Без разлика дали тоа ни се допаѓа или не, порнографијата има големо влијание врз општеството“, вели основачот на „Вегетаријанска порнографија“. Според него, порното, меѓу другите, има клучна улога врз развојот на индустриите поврзани со видеокасети, цедиња и со Интернет. Концептот на веб-сајтот настанал врз основа на полушеговитата идеја дека штом порното можело да придонесе толку многу за толку многу други нешта, зошто да не може да го помогне и вегетаријанството.

Во случајов не се работи за „традиционалната“, туку за користење една од дефинициите на порнографијата што ги нуди речникот „Мериам-Вебстер“, дека се работи за „претставување дејства на сензационален начин за да се предизвика брза и интензивна емоционална реакција (на пример, како 'порнографија на насилството')“.

За обновување на содржините и изградба на заедница на членови што ќе се врткаат и контрибуираат текстови и мислења, веб-сајтов користи комбинација на форум од кој некои од поинтересните постови се вадат во „главниот“ дел, со што се добива ефект приближен на блоговски. Стилот на пишување е хумористично-ироничен поглед на сериозни теми, во согласност со другите елементи што го сочинуваат севкупниот имиџ.

Вегетаријанското малцинство во сештојадните средини се соочува со низа проблеми, не само во РМ - каде што специјализираните ресторани се меѓу најскапите туку и во светот. „Вегетаријанска порнографија“ нуди предлог-решенија за некои од нив. Меѓу нив се и со кои алкохоли да се налеваш а да не ги нарушиш принципите на својот стил на живот, како и проблемот на недостиг од сексуално-емоционални партнери што се вегетаријанци. За таа намена служи директориумот на членови, но и предлагањето разни методи за тоа како со помош на заводливи најави да се конвертираат месојадци, односно да се поттикнат да и се придружат на заедницата.



ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ/Перл
Дизајн: текстуален
Навигација: минимална
Пребарувач: нема
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 6/10
Јазик: англиски
Адреса: www.veganporn.com

24 декември 2005

Структурирано блогирање

[лекториран]

Структурираното блогирање е иницијатива чија цел е пренос информации на Интернет во форма што е поупотреблива и пополезна. Се работи за надградба на секојдневното блогирање, која се постигнува со додавање функционалности (плагини), кои нудат публикување и во формати што се читливи од страна на машини.

Од кориснички аспект, разликата помеѓу обичното и структурираното блогирање е во тоа што може да се додаваат стилови и тагови кои овозможуваат препознавање на контекстот и содржините од страна на машини за пребарување и други апликации. Тие информации невидливо се вметнуваат во текстот на блоговите и овозможуваат пристап до фидови за синдикација, читачи за икс-ем-ел или агрегатори на блогови.

На веб-сајтот се достапни додавки за популарните блогерски платформи „Мувабл тајп“ и „Ворд прес“, а има и блог и вики-алатка, кои служат за информирање и колаборација.

Иако структурираното блогирање „има потенцијал да биде исклучително полезно“, првата пречка со која се соочува е и најголемата: мрзата на блогерите. Блоговите станаа популарни токму поради тоа што овозможуваат на луѓе без многу техничко знаење на едноставен начин да ги публикуваат своите писанија, така што кај таа популација се јавува отпор кон потребата за дополнително технолошко усовршување. Веројатно клучен фактор во развојот на концептот ќе има (не)вклучувањето на Блогер.ком, доминантниот играч на блогерскиот пазар, кој со години одбива да го закомплицира својот интерфејс, макар со додавање категории.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ПХП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 6/10
Јазик: англиски
Адреса: structuredblogging.org

23 декември 2005

Ликвидна (течна) генерација

[лекториран]

Веб-сајтот „Ликвидна (течна) генерација“ нуди низа забавни содржини во анимирана форма од нејзина продукција, повеќето насочени кон пародирање „сериозни“ медиумски форми, при што се истакнуваат неделните вести, во кои особено се обработуваат членовите на забавната индустрија.

Дизајнот на веб-сајтот е преоптоварен со графички елементи, а некои од линковите се отвораат во нови прозорци, но тоа не би требало да им пречи на љубителите на вакви веб-сајтови што со задоволство може да ги разгледуваат колекциите на смешни фотографии, филмчиња, музика (имаат и интернет-радио), игрички и слично - под услов да користат широкопојасна врска со Интернет.

Во рамките на веб-сајтот функционираат неколку блога (за сајтот, за музика и слично), а до него дојдовме по препорака на истакнатиот македонски блогер Офчарот (њњњ.вуна.тк).

Нискиот ранг на „Гугл“ се должи на тоа што од главната адреса до која водат повеќе од 1.000 линка се врши пренасочување до друга страница, до која водат само околу 200.

Моментален хит на веб-сајтот е пригодната е-картичка за честитање Нова година, преку која се пренесува двојно предупредување против опивање и, следствено, несакано затруднување во новогодишната ноќ.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: секојдневно
Брзина: средна
Функционалност: одлична
Код: АСП, Флеш
Дизајн: комбиниран
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 0/10
Јазик: англиски
Адреса: www.liquidgeneration.com

21 декември 2005

Нушин Наџафи - фотографка од Иран

[лекториран]

Веб-сајтот на Нушин Наџафи презентира општествени документарни фотографии од Иран на најразлични теми, а често поврзани со животот на жените во ова исламистичко општество.

Сите фотографии презентирани на овој веб-сајт имаат макар кратко објаснение за тоа што се случува во нив, што влијае позитивно на вкупниот впечаток, а особено на образовно-информативната компонента за осознавање на животот на Иранците.

Содржините се поделени на фотостории и фотоблог. Фотосториите се обично за даден настан (прво одење на жени на фудбалски меч по 1979 г., како се одвива обуката на полицајки, посета на клиника за домашни галеничиња) или имаат некој заеднички мотив (кукли од излози). Фотоблогот претставува галерија на разновидни поединечни фотографии снимени низ Иран, на кои се прикажани сцени од животот или пејзажи.

Иако дизајнот на веб-сајтов не е ништо посебно, хуманизирачкиот ефект на користењето на Интернет за запознавање со луѓето низ светот го прави вреден за посета. Дури и некои ситни печатни грешки („привју“, наместо „привиос“ во фотоблогот) укажуваат дека целиот е аматерско дело на самата авторка, што дава чувство на интимност при посетата. Примената на едноставни, незабележителни елементи овозможува фотографиите да дојдат до израз, а тие се сепак дел од богатата иранска традиција на визуелно изразување, чии светски познати елементи се персиските килими, средновековните исламски украсени ракописи, како и современата индустрија на авторски филмови.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ
Дизајн: текстуален
Навигација: минимална
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 5/10
Јазик: англиски
Адреса: www.noushin-photo.com

20 декември 2005

Едноставно - убави, голи жени

Резимево не е достапно. Кликнете тука за да ја видите објавата.

19 декември 2005

Свети Никола - откривање на вистината за Дедо Мраз

[лекториран]

Целта на овој веб-сајт е да ја шири приказната за „вистинскиот Дедо Мраз“, односно за свети Никола, христијански владика од четвртиот век од нашата ера, кој живеел во Мала Азија и е познат како несебичен доброчинител и заштитник на децата.

Според легендата, свети Никола го споделувал своето наследено богатство со сиромашните без да се фали за тоа додека бил жив, а по смртта станал чудотворец што спасувал од разни опасности, како ропство и природни непогоди. Историски е докажано дека тој учествувал и на Советот во Никеја (325 г.), кога е утврдена основната доктрина на христијанството, која до ден-денешен ја спроведуваат и православието и католицизмот.

Моштите на свети Никола во 1087 година од Мира (денешниот град Демре во Турција) биле пренесени во италијанскиот Бари, по што се забележува пораст на неговата популарност низ Западна Европа.

Во почетокот на 19 век во САД се појавуваат приказни настанати врз основа на неговиот лик, но со губење на христијанските елементи. Ова кулминира во 1931 година, кога со рекламна кампања на „Кока-кола“ ликот на „современиот,“ иронично целосно искомерцијализиран, корпорациски Дедо Мраз е втиснат длабоко во ткивото на современата култура.

Веб-сајтот е одлично изработен, а содржински е поделен на два дела: за општата публика и за деца. Тие се разликуваат по дизајнот - кај децата е поразигран, со илустрации приспособени за возраста, како и според стилот на текстовите - кај децата приказните и легендите се дадени во оригинална форма. Во обата дела има интерактивни содржини изработени во „Флеш“, од хронологии на настани до едноставни игри.


За веб-сајтот

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ПХП, Флеш
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 5/10
Јазик: англиски
Адреса: www.stnicholascenter.org

18 декември 2005

Критериуми за избор на „веб-сајт на денот“ (1)

Иако во основа, било кој веб-сајт може да заслужи место во рубриката „веб-сајт на денот,“ сепак постојат определени критериуми кои влијаат на изборот. Во листата се наведени дел од нив.

Достапност
Предност имаат веб-сајтовите што работат. Веб-сајт што не работи нема зошто да биде прикажан. Функционирањето на веб-сајтот се проверува најмалку три пати:
  • при откривањето,
  • при пишувањето на рецензијата и на
  • самиот ден на вметнување на написот во весникот. На третиот пат се зема и слика од екранот.
Доколку еден веб-сајт често паѓа или е повремено недостапен од некоја друга причина, потешко влегува во изборот - освен ако особено не се истакнува по некоја друга особина.

Интересност
Оваа особина е тешко да се дефинира, а се однесува на она што веб-сајтот го издвојува од мноштвото други достапни веб-сајтови слични на него, кои во одредени случаи ги има буквално милиони. Целта на рубриката е на читателите да им презентира нешто што го заслужува нивното внимание. Тоа може да биде поради:
  • содржините - на сајтот има полезни или занимливи работи за читање, гледање, интеракција, особено ако покрај квалитетот се нуди и квантитет,
  • особини на техничкиот дизајн - кои може да послужат како пример за добри или лоши практики,
  • актуелност поради други околности - на пр. веб-сајтот се однесува на личност или настан од интерес за јавноста.
Комплетност
Недовршени, недоносени, запуштени или напуштени веб-сајтови имаат помалку шанси да бидат рецензирани од комплетни, односно комплетирани презентации, па макар овие вториве да се минималистички дела чив концепт налага да немаат големо количество содржини.

Типичен негативен пример се сугестиите „тукушто отворивме веб-сајт, дојдете да го видите.“ Ако при посетата се утврди дека е поставена само насловна страница и две-три други, а најголем дел од линковите се „во изградба“ и без функционалност, а веб-сајтот не се истакнува по другите критериуми... тогаш таквата сугестија се остава во сандачето за е-пошта и се проверува во моменти на екстремен недостаток на инспирација кај тимот. Пораките од тоа сандаче понекогаш ги снемува од технички причини.

(продолжува...)

Нема веќе borat.kz

„Време“ од 17.12.2005 ја објави веста дека Казахстанците го укинаа официјалниот сајт на комичарот
Авторитетите [Властите] од Казахстан вознемирени од британскиот комичар Саша Барон Коен, кој го портретира сексистичкиот и расистички казахстански телевизиски репортер Борат го укинале неговиот сајт. Коен, кој на borat.kz се потсмеваше со поранешната советска република, го испровоцира казахстанското министерство за надворешни работи да ја презема оваа мерка.

- Го направивме тоа за да не може да се служи со погрдни зборови на обласното име [ова е изгледа буквален превод на име на домен (domain name)] на Интернет - .KZ. Не може да прави што сака на туѓи адреси - кажал претставникот на казахстанското министерство за надворешни работи.

Борат е инаку еден од неверојатните карактери измислени од Коен покрај Али Џи, лик со кој Саша Барон Коен ја исмеваше британската улична ганстерска култура. Уште еден од групата на овие ликови е и Бруно, австралиски моден презентер - педер..
Веб-сајтот на Борат беше претставен како веб-сајт на денот на 08.11.2005 г. Во моментов на таа адреса нема ништо - а баш можеле да ја искористат барем за редирекција до некој друг веб-сајт со про-казахстанска пропаганда.

17 декември 2005

Новинарот Ендрју Саливан

[лекториран]

Ендрју Саливан е уредник и новинар по потекло од Англија, а неговиот блог е еден од највлијателните во САД - во просек има по околу 50.000 посети на ден. Темите со кои се занимава се покажуваат интересни за јавноста во неговото општество: хомосексуалност, верба, политика, култура, луѓе и Војната. Во дебатите за смислата и улогата на САД на глобалната сцена, Саливан е застапник на провоените ставови и често е центар на разни контроверзии.

Веб-сајтот, освен блогот, содржи и оддели за написите на Саливан објавени во печатот, како и интервјуа што ги прави преку е-пошта или инстант-месинџер. Во делот „клуб на книгата“ тој дава препораки за читање книги, кои може на лице место да се нарачаат од Амазон, а ги објавува и писмата од читателите, без наведување на нивните лични податоци.

Креаторите на содржини на веб со години водат „тивка дебата“ на тема линкови за отворање нови прозори. Некои од нив своите ставови ги преточуваат во зборови, како Јакоб Нилсен, додека повеќето учествуваат преку примена на една од алтернативите. Саливан, на пр. отвора нови прозорци за линковите кон надвор, особено кога при коментирањето ја линкува оригиналната вест или напис. Оваа алтернатива овозможува останување на неговата содржина во почетниот прозорец, со трошење дополнителни ресурси на корисникот. Неговите политички противници од Ентајвор пак, таквите линкови ги отвораат во истиот прозорец. Наспроти опасноста читателот да остане на сајтот каде што го упатиле, останува и можноста за враќање – преку копчето за назад (Back). Ефективноста на ова копче често се потценува, но не и од најголемите интернет-компании, како „Гугл“ и „Јаху“, кои го користат истиот принцип, веројатно со добра емпириска подлога за таквата одлука.



ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ПХП
Дизајн: комбиниран
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: има
Јавен бројач: има два
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 7/10
Јазик: англиски
Адреса: www.andrewsullivan.com

16 декември 2005

Блогот на Лебовски од хрватски „Космополитен“

[лекториран]

Блогот на Лебовски го препорачува Букаро, кој за него вели дека е еден од најдобрите и најпосетуваните блогови во Хрватска, како и успешен пример од нашето блиско соседство за тоа како од блогер се станува укоричен писател. Освен издавањето збирка раскази, од кои поголем дел веќе се објавени на блогот, Лебовски има и редовни машки шовинистички колумни [од машки агол] во хрватската варијанта на женскиот месечник „Космополитен.“

Блогот изобилува со интересни написи од животот и од делото на авторот, а особен шмек му дава тоа што по секој од нив се прикажани и многубројните коментари од читателите.

Политиката во врска со нив се сведува на следната најава: „Публиката може да ги одбере своите писатели, но писателите не може да ја одберат својата публика. Со други зборови, понекогаш вашите коментари ќе ги снемува, но не поради проблеми во работата на серверот.“

Од аспект на употребливост, маана е што линковите до колумните на Елвис Џ. Куртовиќ се отвораат во нов прозорец. Минималистичкиот дизајн не остава можност за дополнителни согрешенија.

Календарот што покажува во кој ден од месецот има или нема нови писанија и можноста читателот да го контролира прикажувањето на коментарите директно на страниците со текст се добри дополнителни функционалности.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ (блог.хр)
Дизајн: блогерски
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: затворен
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: хрватски
Адреса: http://lebov.blog.hr/

15 декември 2005

Блогот „Комуникации“

[лекториран]

„Комуникации“ е блог за Интернет, ТВ, радио, масовни медиуми, реклами, емисии и за многу други работи. Настанат како резултат на интересирањата на група постдипломци по комуникологија, работата на него доведе до истакнување на Дарко Булдиоски [без „в“], еден од најактивните популаризатори на блогерството, и во академската и во јавната сфера.

Содржините на блогот се интересни, а меѓу нив често има реакции на вести, кои се состојат од линк до оригиналот, краток релевантен извадок и коментар. Овој стил на блогирање е всушност главен тек (мејнстрим) во граѓанското новинарство во САД. Повеќето други македонски блогери се свртени кон посубјективен, интроспективен стил, па во општ случај ретко поставуваат директни линкови до постови на други блогови или написи на други сајтови, преферирајќи мислењата да ги изразат директно во коментари. Арно ама, стилот на „комуникации“ овозможува издигање на рејтингот на поврзаните страници, со што дополнително придонесува за развој на вебот кај нас.

Дизајнот е концизен и конзистентен, со интегрирани графички и навигациски елементи. Исклучок е што на внатрешните страници нема линк до насловната. Правилата на употребливост главно се следат, што овозможува добро корисничко искуство. Општиот добар впечаток го дополнува тоа што е јасно ставено на знаење дека содржините се лиценцирани под „Криејтив комонс“, така што оние што би сакале да преземат нешто од блогот точно знаат што смеат, а што не смеат да прават.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ (блогер)
Дизајн: блогерски
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: затворен
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: македонски и англиски
Адреса: komunikacii.blogspot.com/

[Новата адреса на блогот Комуникации е http://komunikacii.net]

14 декември 2005

Че Гевара е жив

[лекториран]

„Сите што носат маичка со Че (треба) да се запрашаат малку за ликот,“ вели познатиот македонски блогер Офчарот, препорачувајќи го веб-сајтот „Че е жив“. Се работи за левоориентиран проект посветен на споменот на комунистичкиот револуционер Ернесто Че Гевара.

Содржините опфаќаат текстови и говори на Че, како и негови биографии и написи од други автори. Застапени се и мултимедијални содржини, како фотографии, звучни и видеозаписи, меѓу кои и популарната песна „Хаста сиемпре команданте Че Гевара“ од Карлос Пуебла. Поставено е и интернет-радио, кое емитува револуционерни содржини, спроведено преку „Шауткаст“. Не се за занемарување и линковите до важни написи на самиот веб-сајт, или до содржини на сродни веб-сајтови, кои често се на разни други јазици, од шпански и турски, преку германски, полски и шведски, до француски и корејски.

Веб-сајтов го користи „ПХП-нјук“ како систем за раководење со содржини. Тој во голема мерка ги задоволува стандардите за употребливост, но сепак крајната примена зависи од директните администратори. Така на пример, тие имаат одбрано некои линка да се отвораат во нов прозорец, што не претставува добра практика.

Освен преку веб, новите содржини на веб-сајтов се достапни и во форма на е-билтен, кој се дистрибуира преку е-пошта или РСС. Тој заработува (можеби) преку донации и преку продавање производи со ликот на Че. Обете операции се вршат преку системи за електронска трговија.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: секојдневно
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ПХП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 5/10
Јазик: англиски
Адреса: www.che-lives.com

13 декември 2005

Омилена икона (фејвајкон)

[лекториран]

„Фејвајкон“ (favicon) или во буквален превод „омилена икона“ е сликичка што се вметнува како дел од веб-сајт и ја подобрува неговата визуелна презентација, бидејќи на веб-мастерот му овозможува за нијанса повеќе контрола на приказот на сајтот или на линковите до него во различни разгледувачи.

Февајконот, кој најчесто се темели на логото, е важен елемент при брендирањето на даден сајт.

Веб-сајтот „Фејвајкон“ продава програмче за правење вакви икони, кои се снимаат во посебен формат (.ICO), при што датотеката може да содржи верзии на иста слика во различни големини. Сајтот нуди низа општи информации за целиот концепт, со што им помага на посетителите да се образуваат.

Со оглед на тоа што секој разгледувач (синоним: прелистувач) има посебен интерфејс, иконите може да послужат на разни места: во „фејворитс“ во Интернет експлорер, кај „табовите“ (јазичињата) во Фајерфокс и наредната верзија на Нетскејп итн. На веб-сајтот има посебни написи за секој од нив, со детални упатства како во кој случај треба да се постапи, како и општи „најдобри практики“.

Особено полезно за кредибилитетот на сајтов и на програмчето е што нуди директни линкови до рецензии на други сајтови, арно ама, со оглед на тоа што некои од нив се стари по неколку години, не зачудува што дел од линковите веќе не работат.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ЈСП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 6/10
Јазик: англиски
Адреса: www.favicon.com

10 декември 2005

Гостивар онлајн (импресивно!)

[лекториран]

„Гостивар онлајн“ нуди основни информации за Гостивар и за некои околни места, како Маврово, Галичник, Св. Јован Бигорски и Вруток, пренесени преку компактен дизајн, читливи текстови и убаво обработени фотографии.

Тоа што текстот на македонски не е лекториран е веројатно единствената техничка забелешка што може да му се даде на сајтов. Неговата изработка е импресивна - кодот е во целосна согласност со стандардите на В3Ц и без проблем ја поминува валидацијата. Освен тоа, претставува и одличен пример за примена на каскадните стилови, особено преку можноста за менување на дизајнот на самото место, преку избор на една од трите понудени опции. Добриот впечаток за дизајнот го крунисува икончето (фавикон [фејвајкон]) со логото, кое се гледа ако сајтот го ставите во обележувачи (букмаркс, фејворитс) или гледате во јазиче (таб) на „Фајерфокс“.

Мора да се напомене дека, за жал, повеќето македонски дизајнерски фирми воопшто не обрнуваат внимание на придржување до горенаведените стандарди, туку ги извлекуваат парите од муштериите врз база на изгледот. Ова подоцна доведува до слаба видливост на сајтовите на машините за пребарување, ниско ниво на употребливост и пристапност.

„Гостивар онлајн“ отскокнува и со тоа што нуди и информација за заштитата на приватноста на посетителите, како и за тоа што не прави со адресите на е-пошта на лицата што ги контактираат - не ги дава ниту продава на трети лица, освен по налог на соодветните власти.

Покрај содржините за Гостивар и за околината, на сајтов има и полезна страница со линкови до други важни и полезни македонски сајтови, избрани од тројцата автори.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: баталено
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ/ПХП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 3/10
Јазик: македонски и англиски
Адреса: http://www.gostivar.com

09 декември 2005

Интернет-кафиња низ светот

[лекториран]

„Сајбер-кафиња“ претставува база на податоци за повеќе од 4.200 интернет-кафиња и јавни точки за пристап на Интернет во 140 земји низ целиот свет. Тие може да се пребаруваат по земја или по град, а податоците содржат начини за контакт, цени, капацитети, работно време и слично.

Ваквиот начин на пополнување овозможува пренос и споредби на податоци за кои инаку би бил потребен контакт со луѓе на теренот. На пример, може да се дознае дека цената за еден час пристап на Интернет во Македонија и во Индија е околу 1 долар, во Кина е два, на Фиџи - 3 долари, во Грција - од 3 до 4, во Андора и Аргентина - околу 5 долари, во САД е околу 6 (или 10 центи по минута), во Австралија - од 7 до 10, а во Замбија дури 10-12 долари.

За жал, некои од податоците изгледаат застарено, на пример за некои интернет-кафиња од земји од ЕУ цените се во старите валути, а не во евра. Сајтов како пример за тоа што може да направат за клиентите го одржува компанија што нуди софтверски решенија за електронска трговија, а грижата за содржините им е препуштена на сопствениците на интернет-кафињата, кои добиваат пристап до базата да внесуваат и да ги менуваат податоците.

Македонија на сајтов е претставена без дискриминација - под уставното име, и тоа преку девет интернет-кафиња од различни градови. Некои од нив имаат и веб-сајтови, чиј рејтинг на машините за пребарување е издигнат благодарение на тоа што до него води уште линк поврзан токму со клучниот термин од нивната област.

Фин дизајнерски „момент“ на сајтов е користењето иконче (т.н. фавикон [или фејвајкон]) со лого, кое се појавува во листата на обележувачи (букмаркс, фејворитс) и во јазичето (таб) во „Фајерфокс“ до неговото име.

ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: АСП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: има
Клучни зборови: има
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 6/10
Јазик: англиски
Адреса: www.cybercafes.com

08 декември 2005

x

Во денешниот број на „Време“ не се појавува рубриката „сајт на денот“.

07 декември 2005

Мак-рап

[лекториран]

„Мак-рап“ е портал на македонската хипхоп-сцена на кој може да се најдат вести, статии со анализи, рецензии и податоци за чинителите од т.н. урбаната култура. Во САД, „урбано“ е еуфемизам за „црнечко“, а во контекст на веб-сајтов се користи за сè што е поврзано со рапот и со хипхопот, кој го прават граѓани на Македонија од разновидни етнички и други потекла.

Амбициозните автори ќе ја подобрат ефективноста на својата презентација ако обрнат внимание на употребливоста на сајтов. Неа ја нарушуваат:
  1. приспособеноста само за „Интернет експлорер“ - дизајнот и линковите едноставно не работат во „Фајерфокс“,
  2. користењето рамки - спречува пристап од машини за пребарување до написите,
  3. нападната „музичка илустрација“ во Флеш, која се вклучува автоматски, и може да им пречи на луѓе што го посетуваат сајтот од работно место, а и влијае на брзината на вчитување и
  4. отворањето некои линкови во нови прозорци како попапи, што предизвикува конфликт со антишпионските блокери на попапи, вградени во ленти за алатки (тулбари).
Особено интересни на сајтот се вестите за приближување на овие цивилизациски вредности и до младите, преку предавања во средните училишта, и до интелектуалците, преку издавање културолошки студии. Како дел од содржините се истакнуваат и видеоклипови на некои од водечките локални групи од овој жанр, кои се презентирани по пропис, со наведена големина кај линковите за симнување.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: неопределиво
Брзина: средна
Функционалност: средна
Код: ХТМЛ+Флеш
Дизајн: рамковен
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 0/10
Јазик: македонски
Адреса: http://www.makrap.com

06 декември 2005

Озборувач

[лекториран]

„Озборувач“ е блог на извесен Бобан, којшто по учење или по работа се движи низ разни места во светот, а моментално живее и работи во Чикаго. За себе тој вели дека „учествува во идна конспирација. Сака индивидуализам, демократија, слободен ум, слободни пазари, слободен код. Мрази инертност, себичност, мрзеливост и се што не му оди во прилог.“

Написите на блогот се често содржајни и интересни стории од секојдневието или размислувања на најразлични теми, испреплетени со фотографии или со други графички содржини. Понекогаш тие претставуваат комплетни патописни репортажи.

Блогот во оваа форма постои од април 2005 година, а делата на авторот и пред тоа и се познати на интернетската јавност, од форумски или колаборативни веб-сајтови.

Од аспект на употребливост, на „Озборувачот“ може да му се забележи што линковите кон надворешните сајтови, а особено кон другите блогови, ги отвора во нов прозорец на разгледувачот. Со тоа ем им троши дополнителни ресурси на посетителите, ем си ја ускратува можноста посетителот да му се врати назад преку копчето „бек“ и да ги забележи промените настанати на сајтот во меѓувреме. Ова е особено важно ако реши да се самофинансира преку банери или учество во програми за огласи. Дополнително би било добро во шаблонот на внатрешните страници да вгради линк до насловната страница.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: често
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ (блогер)
Дизајн: блогерски
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: има
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: македонски
Адреса: www.ozboruvac.org

05 декември 2005

Блогот „Вицотека“

[лекториран]

Блогот „Вицотека“ служи за архивирање и за презентирање вицови на најразлични теми. Некои од нив се преземени од весници, а некои влегуваат директно од усното творештво. Посетата на сајтов може да обезбеди брзо опуштање од грижите во текот на работниот ден.

Без оглед на разликите во вкусовите што може да влијаат на впечатокот, не смее да се изуми дека постоењето на вакви блогови е од голема важност. Националната стратегија за развој на информатичко општество како приоритет ги поставува зголемувањето на количеството и разновидноста на содржините на локалните јазици, бидејќи така им се овозможува на граѓаните на Македонија да имаат причина за користење Интернет.

Би било добро кога насловите на постовите во „Вицотека“ би биле поописни, односно би ја најавувале содржината на вицот, секако без да ја откријат крајната поента. Честото користење на насловите како „Трпе“ – според еден од главните јунаци, или знаци за интерпункција, не овозможува снаоѓање со содржините.

Во поглед на дизајнот, блогот користи стандарден шаблон, кој не е модифициран. Би било препорачливо остварување зголемена размена на линкови и поставувањето јавен бројач Сајтмитер, којшто поддржува целосна интеграција со Блогер. Имено, при изборот на код на бројачот, корисникот може да одбере за каков тип сајт е наменет. Доколку се работи за сајт што се хостира на Блогер, корисникот добива можност да ги внесе своето корисничко име и лозинка, по што Сајтмитер автоматски го вметнува кодот на бројачот во блогот.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: повремено
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ (блогер)
Дизајн: блогерски
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: затворен
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 1/10
Јазик: македонски
Адреса: vicoteka.blogspot.com

04 декември 2005

Да размениме линкови

Доколку имате блог или веб-сајт, повелете да размениме реципрочни линкови. Јавете се по е-пошта или преку коментари на овој пост. :-)

03 декември 2005

Антипункт [поточно: .аНТИблог]

[нелекториран]

„Антипункт“ [поточно: .аНТИблог] е блог на Ивица Антевски, поет, новинар и еден од најзаслужните членови на неформалната македонска блогерска заедница (МБЗ) и на интернет и вон него, кој работи на надминување на дигиталниот јаз преку промовирање на блогерството низ печатените медиуми.

Разновидните содржини на „Антипункт“ [моментално] одат под мотото „ништо против сè“ опфаќаат лични мислења против и за појави и луѓе, пофалби или кудења за сајтови или дела, како и еден вид на дневник на настаните кои му се случуваат на авторот и неговите реакции на нив. Стилот на пишување на постовите од овој вид е ’без влакно на јазик‘ и отворено идеолошки обоен („националнот: анархист“). Особено интересни се постовите со цели колумни во врска со некои вгездени предрасуди, стереотипи и општоприфатени ставови.

На блогот понекогаш може да се најдат и новинарски стории необјавени во медиумите за кои работи авторот, напишани во објективен стил.

Како и кај другите видни претставници на МБЗ, на блогот се дозволени коментари од читателите, кои за некои теми имаат прераснато во опсежни полемики.

Секако, ваквото зголемување на можностите за интеракција, а и редовното освежување доведуваат до јакнење на репутацијата на блогот, а и позитивно влијае на популарноста (која не му е важна на авторот), што може да се провери со споредба на јавните бројачи.

Дополнување: секојдневно
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ХТМЛ (блогер)
Дизајн: блогерски
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: има
РСС/Атом: има
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: македонски
Адреса: antipunkt.blogspot.com

02 декември 2005

Плагиј.ат

[лекториран]

Веб-сајтот „Плагиј.ат“ (доменот е хостиран во Австрија) пренесува вести, информации и коментари од светот на музичката и на филмската, а и од други гранки на уметноста и современата култура и општество.

Сајтот е и како електронско списание и како форум, во стил на колективните блогови од типот на Слешдот или Багра, но со особен стил што доаѓа од воспоставената уредувачка политика и индивидуалноста на авторите и на авторките. Членови на заедницата се луѓе од Македонија што живеат низ целиот свет и се веќе познати урбани личности, кои се занимавале и со други веб-проекти или изградба на заедници преку ИРЦ, но и класични уметности како проза или екстремни спортови како скејтбординг. Сето тоа се огледа и во свежиот визуелен дизајн.

Сајтот содржи и солидна библиотека на видеоклипови снимени на концерти на некои од најпознатите македонски и балкански алтернативни бендови и изведувачи.

Од аспект на оптимизација за машини за пребарување, би било добро кога насловите на написите презентирани со интро на главната страница би претставувале линкови до целосната содржина. Од аспект на употребливост, тоа би било добро да се примени и за придружните сликички-икони. Во внатрешните страници, со написи, би било добро да се вметне линк до првата страница, на пример кај логото на сајтот. Додавање на РСС или друг икс-ем-ел фид би му овозможило поголема популаризација на сајтот.


ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: секојдневно
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: ПХП
Дизајн: текстуален
Навигација: минимална
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 4/10
Јазик: македонски
Адреса: www.plagij.at

01 декември 2005

Светски ден за борба против ХИВ/сида

[лекториран]

Веб-сајтот посветен на Светскиот ден за борба против ХИВ/сида го одржува британска организација што е водечка во таа земја на полето на лобирање и застапување од оваа област.

Веб-сајтот нуди основни медицински информации за ХИВ/сида, четирите начини на инфицирање и методите за побезбеден секс во многу достапен и прифатлив формат, дополнет со едноставен и ефективен дизајн. Покрај тоа, остава можност за двонасочно информирање за јавни настани поврзани со оваа тема, при што и други организации може да го искористат и да најават свои активности.

Особено интересно е направен делот за лични приказни, во кој разни луѓе, претставени со фотографија, ги споделуваат своите мислења за темата, како и за потребата да се носи црвената лента како симбол на свеста за потреба од сеопфатна активност за помагање на заболените и на потенцијалните жртви. Овие содржини се достапни и преку посебна страница, но и како инсерти на другите страници, по случаен редослед. И во овој случај читателите имаат можност да испратат свои прилози, што може да биде одлична шанса за промовирање на активистите од Македонија во странство.

ЗА ВЕБ-САЈТОТ

Дополнување: повремено
Брзина: брзо
Функционалност: одлична
Код: АСП
Дизајн: текстуален
Навигација: стандардна
Пребарувач: нема
Клучни зборови: нема
Јавен бројач: нема
РСС/Атом: нема
Гугл-ранг: 7/10
Јазик: англиски
Адреса: www.worldaidsday.org