29 ноември 2004

Спортски резултати во живо

Веб-сајтот „Лајв скор“ е неодминлива „лектира“ за локалните обложувачи на спортски настани кои истовремено се и добри сурфери. Во моментов застапени спортови се фудбалот, тенисот и хокејот на лед. Тајната на неговиот успех не е во сеопфатноста, туку во тоа што нуди навремени, сигурни резултати, достапни на лесен начин.

Информациите за промените на тековните резултати на него излегуваат во тек на натпреварите, што овозможува следење на неколку од нив едновремено. За секој натпревар се забележуваат сите релевантни настани (жолти и црвени картони, голови, итн..) со податок во која минута се случиле. Во кодот е вклучено и автоматско "освежување", така што се добива впечаток дека се следи директен пренос.

Маана на сајтов е што архивата на минати натпревари не е достапна, при што податоците за Европското првенство од 2004 година, кои се присутни на сајтот претставуваат исклучок што го потврдува правилото.

Посетителите што ги интересираат коефициенти за обложување, „Лајв скор“ ги пренасочува кон веб-сајтот на кладилницата Вил Хил. Кај нашата публика, главен конкурент на „Лајв скор“ е сајтот на словенечката обложувалница „ТБВ спорт“, којшто нуди еден куп други јазици и функции, како на пример споредба на коефициенти извлечени директно од други големи кладилници, а и резултати од други актуелни спортови, како кошарка и ракомет.

Превид на „Лајв скор“ е што имаат ставено линк за рубрика на тема формула еден, којшто зјае празен повеќе од година дена. Општопознато е дека ако дел на даден сајт е недоработен, подобро да не се најавува, оти така се зголемуваат очекувањата на посетителите, чие неисполнување што доведува до лошо чувство, според поговорката „ако ветиш и исполниш, си дал повеќе од ветеното – ако ветиш и не исполниш, си зел повеќе од недаденото“. А секој линк е едно ветување, ветување за водење кон најавената информација.

Дополнување: постојано
Брзина: ептен брзо
Функционалност: одлична
Код: интерни апликации, Јаваскрипт
Дизајн: текстуален
Интерно пребарување: нема
Клучни зборови: има
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 6/10
Јавен бројач: нема
Јазик: англиски
Адреса: www.livescore.com
Датум на пишување: 29.11.2004.

МММ - Македонска музичка мрежа

МММ е водечки веб-сајт со музичко-естрадна тематика кај нас, пред сè поради тоа што авторите, брачната двојка Беќковиќ - музички новинари, секојдневно и постојано го полнат со нови, често и оригинални информации.

На сајтот се присутни вести, интервјуа, фото-галерии и слично, но (иако се најавени во менито) нема аудио записи. Демек, според нивните „убедувања, музиката не се симнува од интернет, туку се продава во соодветни продавници“.

Оставајќи ја на страна можноста за објавување музика на мрежата во промотивни цели (песните што може да се чујат на МТВ или на К-15 ниту се крадени, ниту поттикнуваат пиратерија), ваквата определба е веројатно резултат на неможноста МММ да заработи од МП3ките. Овој став можеби ќе се смени кога и во Македонија ќе може да се врши електронска трговија.

Од технички аспект, сајтот е коректно изведен, освен што интерната апликација за пребарување не ги дава сите резултатити. Така на пример, веста за новиот сингл и имиџ на Елена Ристеска, присутна на насловната страница, не се појавува при пребарувањето.
Доколку клучните зборови во кодот би се поврзале соодветно со содржините на написите, МММ би имала шанси да го надмине подобриот пласман на Гугл што за внесени имиња на пеачи го има Музика.нет.

Маана на сајтов е што за термините за коишто сеуште нема официјални решенија користат варијанти што не ги почитуваат основните правописни правила. Така на пример, наместо „веб-сајт“ користат „web-страница“, со тоа веб напишано на англиски, што директно го крши фонетското правило за увоз на зборови „пишувај како што зборуваш“. А бидејќи веб-страниците се всушност составни делови на еден веб-сајтовите, вторито дел од оваа грешка е аналоген на користење на „лист хартија“ да се означи „весник“ или „книга“.
Но, сите замерки се „ситна боранија“, бидејќи МММ ја задоволува својата основна функција – да нуди свежи информации, па служи како доказ на максимата „содржината владее“ (анг. "content is king").

Дополнување: секојдневно
Брзина: средна
Функционалност: одлична
Код: АСП
Дизајн: текстуален
Интерно пребарување: има
Клучни зборови: има, ама латинични
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 4/10
Јавен бројач: нема
Јазик: македонски
Лекториран: не
Адреса: www.mmm.com.mk
Датум на пишување: 29.11.2004.

Кубанско министерство за туризам

На јазикот на домородните индијанци од племето Арвак, „куба“ значело „земја“... Многубројните текстуални и графички информации на сајтов се организирани на разни начини, што овозможува на посетителите поудобно да го дознаат она што им треба. Сајтот е уреден со прилично вкус и делува убедливо – овие луѓе сепак, се трудат да привлечат странски туристи и да им ги земат парите за доброто на напатениот народ.

Еквивалент на овој сајт кај нас би бил „Истражување на Македонија“ – до којшто води линк од Министерството за економија, а на којшто не пишува чиј е и кој го одржува. На „истражувањето“ има многу општи информации за тоа што сè има во земјата, а малку практични информации за тоа како да се видат тие знаменитости. Инаку, и македонскиот и кубанскиот сајт користат Флеш-анимации за банери и хедери, што ги успорува без да придонесе во функционалноста.

На сајтот за Куба има и пребарувач на хотели, којшто на посетителите им овозможува да ги изберат условите како локација, околина (плажа, град, природа, здравствен) и категорија (број на ѕвездички), по што добиваат список на објекти според зададените критериуми. Потоа за секој хотел може да се проверат услугите што ги нуди (само преку графички приказ, и нема цени) и да се видат фотографии, а поместени се и канали за директен контакт – броеви на телефон, факс и електронска пошта.

Иако кубанското министерствово има свои претставништва во разни земји, зачудува што Македонија ја нема на списокот на држави во формуларот за контакт. На оваа тема може љубезно да им пишете на webmaster@cubatravel.cu.

Дополнување: на неколку дена
Брзина: прилично брзо
Функционалност: многу добра
Код: ПХП, Флеш
Дизајн: стандарден
Интерно пребарување: има
Клучни зборови: нема
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 6/10
Јавен бројач: нема
Јазици: шпански, англиски, руски
Адреса: www.cubatravel.cu
Датум на пишување: 29.11.2004.

22 ноември 2004

МАРНет – македонски регистратор на интернет-поддомени

[лекториран]

МАРНет е кратенка за Македонска академска и истражувачка мрежа (Macedonian Academic and Research Network), организација што како дел од Ректоратот на Универзитетот „Св. Кирил и Методиј" во соработка со ФИООМ во 1995 година го почна поврзувањето на македонското високо образование на Интернет.

Улогата на МАРНет за развојот на Интернетот во Македонија е огромна. Во моментот ова тело е единствениот регистратор на интернет-поддомени, односно единственото место од каде што може да „купите" (односно, изнајмите) интернет-адреса што завршува на „mk“. Упатство за изведување таков потфат можете да најдете на нивниот сајт, од каде што можете да ги симнете и соодветни формулари (во ворд и пдф-формат, без означена големина).

Преку сајтот, МАРНет овозможува и пристап до базата на веќе регистрирани адреси (поддомени), од која може да дознаете кои поддомени се зафатени, а за дел и во чија сопственост се наоѓаат.

Мора да се напомене дека Управниот одбор на МАРНет неодамна ја отповика одлуката со која од 1 мај 2003 година цената за регистрирање македонски поддомени беше подигната на 30 евра по „парче". Со тоа, нашите домени се вброија меѓу најскапите во светот. Ова доведе до протест на неколку стручњаци, но без голем одглас. Документиран е и случајот на еден сајт (www.bagra.org), кој поради тоа се откажа од своето „точка-мк" и си купи американски за десетина долари, заменувајќи го македонскиот идентитет за разликата во цената.

Неодамнешната нова, пофална одлука на УО на МАРНет ја спушти цената на македонски домени на подносливите 10 евра за една година.

Инаку, интересно е дека ова мошне важно прашање предизвика многу мал интерес во јавноста, при што како единствена куќа што постојано го следеше се покажа Метаморфозис – еден од само трите македонски извори на вести, од кој преземаат и Гугл њуз и други сајтови во кои има простор за информации за Македонија.


Дополнување: непознато
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ, ПХП
Дизајн: текстуален
Клучни зборови: нема
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 0/10
Јавен бројач: нема
Јазик: македонски
Лекториран: не
Adresa: dns.marnet.net.mk

13 октомври 2004

Хрватски „академски" сајт за вратоврски

Academia Cravatica е непрофитна установа што работи на промоција на вратоврската во Хрватска и во светот и на ширење на свеста за нејзиното потекло. Нејзиниот веб-сајт ја обработува улогата на вратоврската како медиум, и тоа на повеќе нивоа: вратоврската во културата, во медиумите, историјата, на Интернет. Целта на сајтот е да обезбеди што посеопфатни информации за овој моден детаљ, што секојдневно го употребуваат од 600 до 700 милиони луѓе од целиот свет.

„Додека во Европа беснеела триесетгодишната војна (1618-1648), во оваа трагедија биле втурнати и Хрватите, кои под водство на своите банови стигнале дури до Париз.

Хрватските војници, како дел од својата традиционална носија, на своевиден начин околу вратот си врзувале сликовити шамии. Во времето на Луј XIV, овој убав 'хрватски стил' ги освоил пребирливите парижани, кои го усвоиле овој моден предмет, носејќи го 'a la Croate' (на хрватски начин). Од тој израз потекнува коренот на новиот француски термин 'cravate'", се вели во објаснувањето на поимот за кој во македонскиот јазик се користи зборот „вратоврска".

Со оглед на тоа што кај нас и секоја малку повеќе јавна личност може, колку да се каже, да биде прогласена за „метросексуалец", без разлика на честотата на небриченост или неусогласеност на облеклото пред камери, не е лошо да се обрне внимание на азбуката на модата и на добриот вкус. А тоа почнува со запознавање на трајните вредности од таа област, како и начините на кои луѓето што сметаат дека имаат да се гордеат со нешто, го промовираат тоа.

На сајтов е особено интересен написот за изработката и за врзувањето огромна вратоврска околу античката арена во Пула. Како што повеќето машки жители на Македонија може да посведочат, најтешко било да се врзе јазолот...

Дополнување: статички
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ
Дизајн: базиран на текст
Навигација: стандардна
Клучни зборови: има, по пропис
Гугл-ранг: 4/10
Бројач: нема
Јазик: хрватски и англиски
Адреса: www.academia-cravatica.hr

07 октомври 2004

Гизмодо - ѕрнѕурки и тракатанци

Англискиот збор „гаџет" (gadget) на македонски се преведува со ѕрнѕурка или тракатанец, а се однесува на сите нарави, изуми, и други механички, а особено електронски продукти, кои може, но не мора да носат директна полза во животот, но во секој случај мора да му прават кеф на сопственикот.

Синоним за „гаџет" е и „гизмо", па не е ни чудо што најпопуларниот веблог за гаџети авторите го нарекле Гизмодо. Преку овој веб-магазин може да најдете информации за следните главни категории: мобилни телефони, дигитални камери, домашни системи за забава, компјутери, преносно аудио, софтвер, безжични уреди...

Во кратките вести за појава на некој нов уред често има директен линк до соодветна страница на сајтот на производителот со техничките спецификации.

Во архивата може да ги најдете сите написи од јуни 2002 г. до денес, а се подредени и според датум, според категорија, а овозможено е и пребарување според клучни зборови.

Гизмодо, инаку, го користи независниот бројач Сајтмитер и не се срами да ги остави резултатите на увид на јавноста, оти просечно има по околу 118.000 посетители на ден. Цените на огласен простор, односно на банери се движат од 1.300 до 2.000 долари месечно.

Сајтот е стандардно организиран и го користи блоговскиот софтвер Мувабл тајп, кој доаѓа и во платена и во бесплатна верзија, а комбинира елементи на статички и на динамички веб-дизајн.


Дополнување: секојдневно
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ПХП
Дизајн: стандарден
Клучни зборови: нема
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 8/10
Јавен бројач: има
Јазик: англиски
Адреса: www.gizmodo.com

27 септември 2004

Човеколик вонземјанин

[лекториран]

Видеоиграта „Човеколик вонземјанин" ја продолжува традицијата на дводимензионални аркадни (пукачки) игри, која замре кон средината на деведесеттите како резултат на отворањето можности за 3-д графика (посилни компјутери, подобар софтвер, како оној од Вулфштајн и Дум). Арно ама, во последниве неколку години, дводимензионалната анимација, а со неа и таквите игри, полека се враќаат на сцената, пред се во веб-варијанта, благодарение на развојот на Флеш.

Играта ве става улога на симпатичен вонземјанин чијшто брод заринкал на земјава и треба да ги преживеете нападите на властите. Изведбата ја следи формулата што ја постави класичната игра „Зелена баретка" (Green Berret) - јунакот трча од лево кон десно и на секој екран треба да ги испотепа „лошите", а на крај на нивото и нивните „шефови". Стилот на цртање потсеќа на некои од поекспресионистичките италијанските верзии на Пајо Паторот, кои се појавуваа во Микијев Алманах – со малку позамачкани линии, но ефективни. Анимацијата е одлична, а геговите и буквално крвави.

„Вонземјанинот" има доживеано толкав успех (над 6 милиони играчи) што деновиве излегува купечка варијанта за конзоли. Денешниот сајт е посветен токму на неа, и преку него може да дознаете нешто повеќе за тимот што ја прави играта (http://www.thebehemoth.com/), да погледнете како изгледаат сцени од неа преку слики и видео (во Флеш), како и да купите производи на истата тема (играчки, скејтборди). Единствено што недостига на сајтот е информацијата каде може да ја најдете и да ја играте претходната (веб) верзија. Тоа може да го сторите тука: www.newgrounds.com/portal/view.php?id=59593.

Интересно трикче на сајтот е дека најгорната фотографија се менува по случаен редослед при секоја нова посета, но од аспект на употребливоста ова не е толку ефективно, бидејќи се троши процесорско време и брзина на пристап на вчитување на новата слика при повторна скорашна посета, а не е овозможен линк до галерија во која би можеле да се видат сите такви фотки.

Играта не е лесна, но е дефинитивно заразна, па може да се случи да ви треба многу време за поминување на нивоата. Затоа не се препорачува да ја испробувате од работно место.

Дополнување: често
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ
Дизајн: базиран на текст
Клучни зборови: само на насловна
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 5/10
Јавен бројач: нема
Јазик: англиски
Адреса: http://www.alienhominid.com/

23 септември 2004

Видеоиграта „Рим: Тотална војна“ (ја признава македонската самобитност)

[лекториран]

„Рим“ е најновото продолжение од успешниот серијал на стратегиски видеоигри „Тотална војна“, којшто почна со „Шогун“ и продолжи со европското „Средновековие“, што ги издаваат фирмите „Криејтив асембли“ и „Активижн“. Како и многу пред и по него, и „Шогун“ се базира на комбинирање стратегија (што да се освои низ светот - врз база на популарната игра „Риск“ или „Ризико“) и тактика (како да се водат битките - врз база на напреден тродимензионален систем).

Типичен предвесник на овој пристап е играта за ДОС „Центурион“, што може да се симне од Абандонија, а истиот се обидува да го емулира најновото издание од овој тип на Мајкрософт, наречено „Подемот на нациите“. Арно ама, додека ваквите игри на Мајкрософт, стратегискиот партнер на Владата на Република Македонија, имаат традиција античките Македонци да ги претставуваат како Грци. „Тотална војна“ има потемелен и пообјективен пристап кон историјата. Веројатно поради тоа и техничката совршеност токму софтверот од оваа игра е користен за рекреирање на борбените сцени во серијата „Пресудни битки“ на познатиот „Хистори чанел“.

Имено, покрај информациите за игрите, преку описни написи, извадоци од печатот, галерии со слики, на сајтот за „Рим“ има и календар преку кој советник (во стил на играта „Цезар 2“) ве известува за битните настани и случки на даден ден.

Известувањето за 20 септември гласи:
„Денес е роденденот на Александар Велики. Иако Римјаните го сметале за ’Грк‘ (а тој, всушност, бил Македонец), Александар исто така бил возвишуван како скоро легендарен јунак – што треба да служи за пример, поради неговата храброст и постигнувања. При тоа, пригодно ги игнорирале неговите тешки пијанчења, психотичко насилство и кон блиските и кон непријателите, како и неговите сексуални вкусови.“
Сите горенаведени игри во Македонија може да се најдат само кај локалните пирати без фискални сметки, додека ако сакате да купите оригинал, најевтина варијанта е да пазарите на лице место во странство.


За веб-сајтот

Дополнување: на неколку дена
Брзина: средно брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ, Флеш
Дизајн: микс текст/графика
Клучни зборови: има, по пропис
Навигација: стандардна
Гугл-ранг: 5/10
Јавен бројач: нема
Јазици: англиски
Адреса: www.totalwar.com

13 септември 2004

Историја на Македонија

Веб-сајтот „Историја на Македонија“ е „посветен на 2.500 години долгата историја на Македонија и македонската нација“. Неговата цел е да ги продолжи вековните стремежи за спротивставување на странските соседски пропаганди, чија цел е бришење на посебниот македонски идентитет. Средствата со кои се служи се документирање и презентирање научни и други текстови, како и насочување каде може да се најдат уште слични материјали (книги, други сајтови).

Содржините се поделени во рубрики, според периоди (античка, римска, отоманска, поделена, независна Македонија) и отворени прашања (конфликтите со грчките и со албанските националисти, македонските малцинства и симболи), а некои од написите се во форма на одговори на често поставувани прашања.

Посебен оддел исполнет со извадоци од академски и антички извори е и посветен на посебната етничка припадност на античките Македонци.

Овој веб-сајт беше недостапен од Македонија поради тоа што хостинг-компанијата каде што беше поставен забранила пристап од македонски адреси до своите сервери по ставањето на нашата земја на квазикомерцијалните црните листи на ризични хакерски подрачја. Поради тоа, сопственикот на сајтот Даниел Велјановски решил да најде нов хост со малку поотворен поглед на Македонија, по што го реактивира сајтот во текот на минатата недела.

Она што може да се поправи на сајтот се уфрлување клучни зборови и опис во кодот на страниците, отворањето на некои страници во нови прозорци, неколкуте мртви линкови (особено оној за статистиките), ставање линкови на сите сликички од десно (конзистентност), и можеби приспособување на дизајнот (кој инаку е многу фино изведен од графички аспект) на НЗС за ширина на екранот – 800 пиксели, или овозможување да се растегне на 100 проценти.

Содржините главно се дадени во прегледна, лесно читлива форма, така што може да им бидат од голема полза на сите љубители на оваа област, кои дискусиите на вакви теми сакаат да ги дополнат со цитати од авторитети. Шанса за тоа на глобално ниво ќе се појави многу скоро, со излегувањето на филмовите за кралот Александар Трети Велики Македонски (одберете барем две од звањата). Љубителите на стратегиските видеоигри исто така би можеле да ги искористат овие знаења кога му се жалат на стратегискиот партнер на Владата на РМ, „Мајкрософт“, што во неговите производи („Ејџ оф емпајерс“, „Рајз оф нејшнз“) се застапува тврдиот грчки став за идентитетот на античките Македонци.


Дополнување: повремено
Брзина: брзо
Функционалност: добра
Код: ХТМЛ
Дизајн: текст/графика
Навигација: стандардна
Клучни зборови: нема
Бројач: нема
Гугл-ранг: 5/10
Јазик: англиски
Адреса: www.historyofmacedonia.org

26 август 2004

„Маседониа срч" - пребарувач на Македонија

[лекториран]

„Маседониа срч" (Macedonia Search) е еден од најстарите македонски портали, основан од Здравко Стафилов – Мунем и Зоран Глигоров – Цезар. Иако низата трансформации, и во однос на изгледот, функционалноста и уредувачката политика, низ кои помина сајтов имаа разновиден исход, тој сепак останува едно од позначајните места на нашиот интернет-простор.

Во минатото, овој сајт беше едно од местата каде што често првпат кај нас беа применувани и испробувани разни иновативни програмски и други технологии. На него своевремено беше поставен првиот вистински македонски пребарувач, сервис за електронска пошта, автоматизирани галерии, анкети, модул за вести, флеш-видеоиграта „УЧК инвејдерс" (пародија на „Спејс инвејдерс"што се уште може да се најде преку Гугл со клучните зборови „UCK Invaders"), имаше акробации со имиња на поддомени, промоција на позитивни трендови и иницијативи, интернет-радио (МИР) итн.

Дел од старите содржини се уште се активни, иако не се во прв план (достапни преку минијатурни линкови на дното на првата страница). Тоа се архивата на вести (последната од јануари), архивата на знаењето (подолги категоризирани написи), галериите на фотомодели „очни јаболка" (eyeballs) и „најсекси модели" во кои посетителите можеа да праќаат свои слики и да гласаат (некои се поприлично разголени и сочни). Како маана може да се забележи дека листата на линкови до медиуми (од десно) на македонски и особено на англиски јазик за и од Македонија не е баш освежена.

Во моментов, главни делови на сајтот се Директориумот со линкови (се внесуваат рачно) и скриптите што овозможуваат автоматско преземање содржини од други сајтови (курсни листи, временска прогноза) и нивно презентирање на едно место. Ова е особено полезно во однос на дневните вести: МС овозможува на едно место да ги добиете и споредите насловите (директни линкови) од А1, „Нова Македонија", „Утрински весник", „Дневник", „Време" и „Вест".


Дополнување: автоматско
Функционалност: добра
Брзина: брзо
Код: АСП
Дизајн: минималистички
Навигација: стандардна
Клучни зборови: има
Гугл-ранг: 6/10
Бројач: нема
Јазик: македонски
Лекториран: не
Адреса: www.org.mk